Tuesday, October 7, 2008

Maaf forward forward, atau maaf ikhlas.

Kung Fu Tze mengatakan, "a journey of a thousand miles, start with the first step" yang cuba dimaksudnya oleh ahli falsafah cina yang dah pun mati ini adalah, untuk mencapai sesuatu yang besar, kita kena lah bermula dengan satu langkah yang kecil.

Macam kereta lah, kalau tidak dicucuk kunci dan dipulas kunci itu, maka kereta itu tidak mampulah bergerak. atau macam nak makan besar, kenalah bermula dengan aktiviti paling kecil sekali iaitu utk merancang berbelanjaan dan meminta sumbangan (kerana bukan semua dilahirkan jutawan), atau macam nak cikcur, kena lah mula dengan aktiviti mencari ciktan di dalam internet. Juga macam nak gaduh besar, kena lah bermula dengan pergaduhan-pergaduhan kecil yang tidak signifikan pada suatu ketika. Tetapi bila dah bergaduh tu, perkara paling tidak signifikan itulah yang paling-paling sekali diungkit-ungkit untuk menunjukkan betapa hebatnya pergaduhan itu membawa kepada sejarah-sejarah lampau yang hebat-hebat berlaka, malahan lebih hebat, slight miss communication di antara tertuduh dengan orang di luar kalibat juga di ungkit-ungkit untuk menerangkan dan menyediakan alibi, bukti dan saksi, termasuk sekali memeras, mengupah dan membuang saksi bila saksi yang diperlukan tidak dapat (read: mahu) bersekongkol.

So everything start with a single step.

Sama je lah dalam konsep meminta maaf.

Kalau dulu dengan pemberian kad raya, kemudian e-card, dan paling dominan dan paling berkesan sekarang adalah dengan pengunaan sms. Kenapa sebab mudah, murah dan berkesan. Kerana dalam teori komunikasi mengatakan hubungan antara communicator, recipient dan median paling berkesan bila communicator rasa bahawa recipient akan pasti mendapat mesej yang disampaikan mengunakan median yang dipilih.

Mana aku nak pergi ni ek.

Oke why, SMS??

Sebab secara mudahnya SMS paling mudah.


thats it!!!

atau dengan kata lain seperti kata mak aji....


ITUUUUUUUUUUUUUUUUU SAJORKKKKKKKKKKKKKKKKKK....


Persoalannya, adakah mudah bermaksud ikhlas, atau berkesan (efficient itu) ada keberkesanannya (effective)

Rasanya ada pihak terlalu bersifat selective perception dan membuat perbahasan balas dengan mengambil beberapa ayat-ayat tertentu sahaja, dan sifat selective perception ini sebenarnya adalah salah dan tidak beretika. Lebih tidak beretika ialah bila kita membuat generalization dan assumption based on what we want to believe atau based on what we selected to believe.

This is not science where we assume, or economics where we have the concept of cateris paribus when we accept some variable is not changing, or mathematics where we have a concept when a factor becomes constant.

Its about human emotion. It is not rigid, its multifaceted, its relective and most importantly it is very subjective.

Even in moral education, when a decision is made, there are so many theories to explain a single action. Boleh jadi utilitarianism (the act of most beneficial), boleh jadi pluralism (the act of most accepted by society), boleh jadi relativism (the act of good over evil) dan sebagainya lah.

Banyak lah asas untuk menerangkan sesuatu dari segi moral.


Jadi, kembali pada pokok persoalan, adakah SMS itu ikhlas? Adakah SMS itu berkesan?

Ia memang berkesan dari segi delivery, tapi adakah ia betul-betul berkesan dari segi morally?


Well, i boleh hantar ucapan selamat hari raya melalui sms, ketika memandu, ketika mengajar, ketika makan, malahan ketika berak pun boleh dihantar melalui sms.

Dan adakah 7-7 sms tersebut di hantar oleh penghantar dalam keadaan paling ikhlas, paling sedih, paling bermakna, atau dihantar kerana memo itu nampak comel,

dan paling utama, adakah nilai kemaafan untuk semua kesalahan yang mungkin, pernah atau telah dilakukan oleh seseorang kepada kita hanya bernilai

RM0.15 sen????


Dan kalau dibubuh dalam 8Pax atau active5, atau friends and family hanya bernilai

1 sen.


Well satu sen sekarang ni sudah tidak bernilai lagi di pasaran sehingga bank negara terpaksa mengeluarkan arahan pengenapan 5 sen, tetapi kita masih boleh membeli maaf kita dengan nilai 1 sen lagi.


Jadi, kata-kata seperti waste of time (Miss africa, 2008), tidak original (babyboosh, 2008) dan sebagainya adalah rasional dan perlu di ambil kira. Saya rasa, mereka bukan mempersoalkan sangat tentang tindakan menghantar dan menerima SMS meminta kemaafan pada hari raya (yang mana sangat penting untuk menentukan BONUS tahun hadadapan Mistress Luv Bondage) tetapi mereka mempersoalkan keikhlasannya.

Tapi itu sangat relative dan subjective sifatnya, kerana ia bergantung pada setiap individu itu sendiri bagaimana ia hendak menerimanya.

Tetapi, apa yang ingin ahli jawatan kuasa JJCMSCJ ingin mempersoalkan adalah, dan jika sms syahdu ingin dipertandingkan kenapa hanya mengambil kira sms CEO Queen Nana, sahaja, dan bukan SMS kesemua ahli kebun getah?

Adakah queen nana akan membeli sendiri hadiahnya tanpa meminta sumbangan dari ahli lain untuk hadiah sms paling syahdu, atau adakah queen nana akan membuat parti sendiri untuk memberi anugerah bersifat peribadi?


Itu sahajalah persoalan saya untuk kali ini, dengan ucapan selamat hari raya maaf zahir dan batin, saya meminta beribu-ribu keampunan atas kesalahan dan kekhilafan saya.

Sekian, saya akan lari ke Zimbabwe sekarang.


p/s Maaf adalah perkara paling sukar untuk dipertuturkan, malahan kajian mengatakan ia lebih sukar daripada mengucapkan perkataan "i love you". Berminggu-minggu pintu rumah ditutup, dan mata tidak berpandangan, dan kaki-kaki pencucuk mencucuk-cucuk kiri dan kanan, dan jangan kerana satu SMS, semua dikira settle,

i dont think it is that easy. Kalau gitu, World War 1, boleh selesai dengan satu sms Hitler kepada presiden Amerika ketika itu.

atau, seorang pembunuh mengatakan "saya meminta maaf yang arif, saya tidak akan membunuh lagi" (tetapi orang yang telah dibunuh dan tikam telahpun mati, dan yang arif dan simati akan terus memaafkannya)

Dan walaupun ada hadith mengatakan La Tialata (permudahkan) tetapi di dalam hal-hal kemaafan ia tidaklah semudah yang disangka, dan perlu ada retribution dan pembalasan, kalau tidak tidak lah diterbalikkan gunung, dihantar bala pada firaun, dan adam tidak akan dihalau dari syurga turun ke bumi, hanya kerana ia melakukan kesalahan dan meminta maaf.

sorry no cure!!!

We, have to do better than that, dan kalau boleh diharap pencucuk pencucuk tu, hentikan lah kerja mencucuk, kalau adalah pencucuk pencucuk itu wujud sekali pun.

11 comments:

@way said...

Emmm...

Apa yg dipersoalkan sememangnya betul...ada AJK bertindak ker untuk pilih SMS tersyahdu iteww...
Atau dah ada pemenangnya...cuma amik syarat publish jer...

Ala macam iklan kerja kosong tuuu...

Emmmm HEM nak merangkak jer...malas nak lari dah...buat apa nak lari dari kenyataan... pengecut saja yang lari....

Iteww s@jork...

Mistressluvbondage said...

yer
bagaimn sms yg ader gambar artis
sakit hati x

Corina said...

masa start syawal sampai hari ni, xderlah lak citer, well maybe sebab semua balik kampung dan jumpa family masing2x atau kat rumah family xder internet boleh sharing2x atau nak concentrate kat family masing2x atau a matter of kita tak berjumpa utk iri2x, hencap2x, shit2x stirrer, fire2xstone atau we couldn't *%&@ care less, alih2x bila semua dah balik ke kebun getah, kontreversi lagi dan lagi dan lagi........mulanyer dgn rm5 sampai SMS raya rm0.01 sen...lepas rm0.01 sen ni nak buat currency rupiah pulak ke?!!!!!!
boleh x kita berhari raya mcm biasa...mcm org lain.....opps, lupa, bak kata fiebie, kita x normal mcm org lain.....oklah..........
semua org pun kawan mak....kecuali......

Corina said...

mak lupa....sms mak adalah paling ori...mak vote diri mak sebab seperti acara tahunan yg pertama,,,biar apapun kategori keji yg dipertandingkan, yang penting kita pulang dgn lebih satu hadiah....mak suke.......
semua org kawan mak kecuali..........................

queennana said...

I like u FB, mean u made this thing become worse, wait till i gather all the point and mak akan kuarkan semua balik. dont u ever dare delete anything from KG.... termasuk yang bagi komen yang provokasi dan sebagainyer...let the kontroversi alive.

Tengoklah sapa yang cakap tak serupa bikin.

queennana said...

Let me digest semua point yg ko kuarkan.... kerana ader beberapa statement yang perlu di bidas......

Mak cuma perlu pemahaman tentang Kungfu Tze ko tu atau apa apa falsafah, teori dan konsep yang ko kuarkan tu...

I have to work hard on that.

Miss Africa said...

It is very suprising to have seen FB who has always been neutral and rational to stand up and speak his mind. It must be so unbearable to him to have read such a single mindedly self-defensing thought for whatever someone has his right to believe. It is very true that you should not take every single sentence to blanket a whole understanding and principle about human relationship. Anyway, thank you so much for responding bits and pieces of my patchwork and making it into a masterpiece of yours. A masterpiece of your self-made victory!

I am here again not to fragment a whole nice paragraph and make it mine. I am here again not to make my personal special messages into a public showcase. Memang, it is so easy to disapprove opinions because religion says it so. It is so easy to condone your past mistakes because you are human. Yes…some people are fortunate enough to have been brought up with good religious background with the prophet blood is in them. Therefore, the inclination and reference is always religion. But…Do you walk the talk? Do you practice what you preach? I know I could not change my sex orientation. Couldn’t you? Then, we could change every heterosexual in the whole world to become homosexuals!
What can you do to get rid of your self made breast when you found out that it was a huge stupid mistake in your later life? Pointing out that I cherish Christmas does not make you a better muslim. Pointing out that someone could be an atheist even in a humorous tone does not make you a better muslin too.

Who are you to label someone like that just because your “Konseptualisasi” that Islam agama yang memudahkan?

Sister of St Angelic said...

to QN: next time klu nak buat contest, please advice me in advance, i could have txtd u also. personally i txtd a lot of ppl, but i purposely left out some, coz i too, don't believe the 0-0 thingy only at raya. forgiveness can be asked anytime to a fren. dun hv to wait for raya if it is sincere. a true friend would understand.
ps: klu i participated in the contest pun blom tentu menang even if i had the best text (konon nak jaga hati kawan u knew longer than me, but then see who u ave it to?)
btw, i dun need ur stupid contest, i only started to do my tertiary studies in malaysia, and submitted 2 stupid abtracts and both won national awards, uols who did what, 7 years of tertiary here, ado???? then still want to say things bout my PhD, dear, are u there yet????

Sister of St Angelic said...

thanx Miss Africa, i just dun give a bloody hell to explain to people about my religous perspective if they are not close to me and not minds kept in a box. it's between me and God. If i might give impression that i dun believe in these things, its not anyone's business to judge, unless it's God. i still remember someone judging those who drink and be the first in queue to hell, well what about being hypocrite, like 7:15 sembahyang maghrib,praise and apologize God for everything, then straight up to RURU, then balik mandi sembahyang isya' asking for forgiveness again. Or the way the eyes follow someone whenever ada taste, even klu tak dapat main pun, have i ever said anything before this? I have my people i confide with, those who accept me the way i am. thank you.

Mistressluvbondage said...

mak ak feeeling 2 pasal abang bear boleh x?
mak terkunci dlm rumah sis angie
mak terasa mcm sex slave

Mistressluvbondage said...

Sis Angie -
Sampah kat umah u ols
dah baper lama x buang ni?
U ols nak mak mati dlm umah u ols ke?
Hny ader chocolate dan keropok
Nk masak maggi telor x der
Nk kuar x leh
how la