Tuesday, October 7, 2008

KONSEPTUALISASI UCAPAN AIDILFITRI VIA SMS

Assalamulaikum wbt

Sedia maklum, baru baru ini Queen posted satu article, tentang SMS yang paling touching, kemudian ianyer menjadi perdebatan oleh Miss Africa. Justeru itu Queen ingin membidas dan mencatas segala bentuk kenyataan yang Queen rasakan tidak berasas dan mengandungi unsur unsur keraguaan fakta yang dikeluarkan oleh Miss Africa. Maka dengan ini menjadi tanggungjawab Queen untuk meragukan fakta kes yang berbaur retorik tanpa ada sumber autoritatif.

Bidasan yang Pertama
Miss Africa’s Problematic
One thing that triger my curiosity here is that why Queenana should post all her received apology seeking SMSs. Why shouldn’t she post all her SMSs seeking for forgiveness from others instead? Would that be more impressive?

This is my answer to solve the problem

There is no intention to show off (whatever ur negative thought about me) to post all the SMS that I received last Raya. I m sure everyone got the same message and my purpose posting the entire message to share the most touching SMS. Tiada niat nak tunjuk yang semua orang SMS pada Queen dan begging for forgiveness dari Queen. Semua itew tanggapan yang negatif yang sememangnyer sudah tersemat dalam diri beliau dan sengaja di ada-adakan dan memperbesarkan kan isu ini. This is my initiative to document the entire message and keep it in archive. Menganjurkan pertandingan itu hanyalah suka suka untuk aktiviti tahunan di mana kita boleh memilih atau tidak memilih SMS yang paling berkesan di hati kita. Tidak menjadi persoalan, kalau kata kata hikmah itew kita dapat secara komersial dan bukan asli hasil nukilan kita tetapi ianyer sudah cukup menyemai sifat pemaaf yang merendah diri. But If u think............

“Hmm…pertandingan SMS syahdu is a waste of time!”

There is no obligation.

The competition is only for fun.

Bidasan yang Kedua
Statement dari Miss Africa

Well….seeking forgiveness in Islam is not as simple as “Minta Maaf Zahir dan Batin”! Correct me if I am wrong! You should spell out specifically what you have done and said wrong. The “Maaf Zahir dan Batin” is more like a commercial pick line that has been on raya cards for centuries!

Yang pertama sekali Islam itu Mudah uol! kena ingat Allah sentiasa memudahkan cara bagaimana untuk hambanyer mengamalkan ibadat dalam Islam. Analogi yang pertama (mimipharma, 2008) contohnyer, ialah dari sembahyang 4 rakaat tuk sembahyang asar akan dipermudahkan menjadi 2 dan kita boleh jamak lagi dengan zohor. Bagi umat yg musafir atas tujuan baik contohnya mengembara menuntut ilmu ke Australia misal kata. Sama jugak dengan konsep mintak maaf, bagaimana kita menyatakan secara umumnya perkataan “Maaf Zahir dan Batin” itew bagi memudahkan kita meminta maaf secara keseluruhan dosa/kesalahan yang nyata zahir (cthnyer menengking atau meninggikan suara) dan tidak nyata batin (cthnyer perasaan yang tersimpan/terbuku dihati). Yang menjadi titik persoalan adalah yang menerima itu haruslah dengan ikhlas dan redha memaafkan segala bentuk kesalahan dari segi zahir dan batin sehingga mereka tidak peduli apa jua bentuk kesalahan yg telah dilakukan oleh peminta maaf, dan sekaligus menjadi indeks ukuran keberkesanan meminta maaf adalah berbaik baik seperti sedia kala. Semudah itu.......ok tu sajorkkk.

Yang kedua, tak perlu nak bagi spesifik apa kesalahan yang kita dah buat, sehingga kita tidak mampu mengucapkan maaf. Termampukah kita nak menyatakan satu persatu kesalahan yang kita sudah buat, manusia tak terlepas dari membuat kesalahan walaupun sebesar kuman. Cuma faham faham sendiri, rasanyer kemaafan yang kita mintak itew pun sudah cukup berbaloi daripada tak ada langsung. Jangan kita menyusahkan benda yang mudah atau memutarbelitkan benda yang senang menjadikannyer complicated. Analoginya cukup mudah bak kata mimipharma2008 lagi “ tak kan kita nak bagi tahu mak kita .. “mak saya mintak maaf kerana melakukan liwat dengan jantan tanpa pengetahuan mak”.. motiffff retorik uol. Sebenarnya lebih sedap jika begini “mak saya mintak maaf kerana banyak buat dosa dibelakang mak”... and then untuk berubah tuk tidak lagi melakukan liwat dengan jantan itu adalah atas kemahuan diri sendiri uol. Jika uol tidak berubah uol menipulah mintak maaf dengan mak uol...

Untuk pengetahuan uol, Queen tak pernah begging/seeking kemaafaan dari sesiapa pun (kecuali statement hem menunggu SMS dari CempakaDesa…CempakaDesa know me very well…sebab dia anggap itulah gurauan dan bukan nyer menjadi kesungguhan hem untuk meminta SMS) Apa yang cuba Miss Africa lakukan dan cuba untuk meletuskan keadaan ialah beliau menggunakan perkataan “Seeking for forgiveness”, cuba untuk mengelirukan para penghuni KG yang lain tentang attitude Queen yang menagih kemaafan dari semua orang. Tertolak hujah seeking of forgiveness. Bukan kita kena bijak berbahasa malah jugak kena bijak menilai. Terkena..

Ketiga
Miss Africa statement
Yes! No apology! I would not dare to tell them what I have done wrong! And what makes that even worse, I could not even remember what I have done wrong!

This is my comment
Yang pertama sekali, u ol menjerat diri sendiri nampaknyer, sebab u ol tak ingat kesalahan u ol lah kita minta maaf secara umum maaf zahir dan batin.. Motif statement tak serupa bikin. membunuh diri nampaknya… BINGO!!!

OMG!. Inilah yang dikatakan statement orang yang tak ada sifat sensitif terhadap persekitaran. The statement "I could not even remember what I have done wrong" tu adalah org yang bersifat paling ANGKUH!!!!! yang tersemai dalam dirinyer. At least tangan yang memberi SMS maaf lebih baik dari menerima SMS. Dari yang tak beri langsung. We can put many reasons why SMS raya is not really important… blab bla bla katanyerrrr tetapi untuk meletakan meminta maaf melalui SMS raya adalah suatu budaya atau saja saja adalah kurang tepat. Kerana terlalu subjektif untuk mengklasifikasikan niat seseorang dengan memberi SMS di hari raya,, tu sajork.. Lagi satu HARI RAYA adalah menjadi salah satu platform dan peluang kepada yang angkuh tuk meminta maaf. Kalau tak antar jugak maknanya super duper angkuh, sampai tak ingat atau buat buat tak ingat apa yg dia buat salah, justeru itu jangan biarkan diri kita menjadi IGNORANT.....opssss terlepas ekkk.. Maaf Zahir Batin uol.

Miss Africa Statement.
Mak Aji got a lot more than that! He told me! I should take my hat off for Mak Aji simply because he sent SMS to Queenana…to me he was willing to get down on his knees to seek “forgiveness” regardless whoever’s fault for the latest incidence! His very good intention to clear the cloud is indeed a testimony why he got so many SMSs during raya.


To MaK Aji
Walaupun tahap kebencian dan kemarahan uol banyak tersemat dalam hati tapi mak puji uol masih ringan tangan tuk forwardkan SMS raya tuk mak dan juga kepada yang lain lain. Mak tahu uol mengamalkan sikap tangan yang memberi lebih baik dari non ado. Tidak semestinyer seseorang itew memulakan dulu menunjukkan dia lemah atau salah atau kalah, sekurang kurangnyer ianya membuka ruang kepada penerima tentang kebaikan beralah. Setidak tidaknyer yang menerima itew mungkin akan terpaku dan menyedarkan diri yang tidak mahu beralah dulu dan akhirnyer membalas juga dengan perkataan minta maaf zahir dan batin. Konsep adil dan rendah diri di ketengahkan..

Keempat
ucapan akhir
“Selamat Hari Raya"
Miss Africa

Everyone can see the last word from Miss Africa only "Selamat Hari Raya"..... (Where is the words Maaf Zahir dan Batin????... which is we have been practice every hari raya) or may be she missed out that word purposely or something? Biasalah… I could not even remember what I have done wrong! Hemmmmm… OR

May be she has been practice our HARI RAYA AIDILFITRI like celebrate “Merry Christmas"..... ya lah mana ade orang cakap “Merry Christmas and Maepf Zahier and Batienn (Yorkshire accent)” tak pernah Queen dengar pulak. Habis habis pun orang akan cakap atau SMS “Merry Christmas and enjoy your holiday”.

Lastly
To everyone

Queen nak mintak maaf banyak banyak terhadap kesalahan yang telah Queen lakukan samaada nyata atau tidak, sengaja atau tidak. Queen tak mampu nak nyatakan apa kesalahan Queen secara spesifik, dan tidak mampu untuk mengingati setiap kesalahan kerana ianya terlalu banyak, (iri iri sungguh banyak sekali, yang lain apatah lagi seperti firestone, shit stirrer dan sebagainyer). Izinkanlah Queen menggunakan perkataan Maaf Zahir dan Batin yang cukup bermakna yang boleh merangkumi semua kesalahan di atas. Tuhan je yang tahu! Terpulang kepada individu untuk memaafkan nya atau tidak, itu urusan hambanya dengan pencipta yang Maha Kuasa.

Posting yang dulu pun Queen sudah letakkan Maaf Zahir dan Batin. Tidak menjadi hal kalau kita meminta maaf banyak kali pun, kerana kita sentiasa ade buat silap.

Maka jelas segala tuntutan usul sudah di bidas semoga bertemu lagi di arena pergulungan usul...

Yang Buruk itu datang dari kelemahan diri kuewww ini yg atitudasinya kelas ke 2 yang baik jua dari Allah SWT. Wassalam

CEO.

6 comments:

@way said...

Well...

Tulisan uoll pun berbaur semantik, terlalu banyak medan maknanya, dan penulis juga banyak bermain dengan retoriknya untuk menampak kemenanga dipihak penulis...

Well satu saja kalau nak ikut budaya minta maaf adalah bertentang mata dan menginsafi kesalahan yang dibuat... Ianya dilakukan diatas keikhlasan hati kedua-dua belah pihak...

Analogi-analogi yang lain tuu abaikan saja yer...kita bukan masuk pertanding pidato...

Minta maaf sesama insan lagi payah dari mintak maap dengan TUHAN,

Kau menagis air mata darahpun kalau orang tak maafkan kau boleh buat apa?? So kira lepas lah bahagian kau...

Kalau x x ada ler drama-drama pasala mintak maap kat tv ni dik non...

Itew jer lah...x nak maapkan HEM, HEM x kisah uoll. Yang penting kita sendiri tahu sapa kita...

Itew sajork

Corina said...

baby,
semantik tu aper?sorry mak bukan editor edisi sabah dan sarawak.....mak x tau.......

semua org kawan mak kecuali.....

@way said...

Semantik tuu medan makna mengikut istilah kamus dewan.

Tak semestinya kena jadi editor...kejilah

queennana said...

Tulisan uoll pun berbaur semantik, terlalu banyak medan maknanya, dan penulis juga banyak bermain dengan retoriknya untuk menampak kemenanga dipihak penulis...
---> melalui pemahaman semantik lah konseptualisasi diresolusikan oleh penulis.. motifff editor.. daaaaa.uol kena rujuk kamus dewan bahasa dan pustaka edisi ke4 kitab merah darah hati.. mak rasa uol masih rujuk kamus dewan edisi ke3 kitab hujau tu... update please..

Well satu saja kalau nak ikut budaya minta maaf adalah bertentang mata dan menginsafi kesalahan yang dibuat... Ianya dilakukan diatas keikhlasan hati kedua-dua belah pihak...
----> statetment tu telah di jelaskan dalam posting sila baca dengan teliti.. jgn terlepas pandang bab kata pepatah jgn terlepas akhbar disiarkan baru nak bergadah

Analogi-analogi yang lain tuu abaikan saja yer...kita bukan masuk pertanding pidato...
----> anologi tak semestinya dalam pidato uol ia lebih kepada tuk pemahaman melalui contoh untuk warga yang ada pemasalahan bahasa dan tak reti bahasa kot...

Minta maaf sesama insan lagi payah dari mintak maap dengan TUHAN,
----> juga di jelaskan dalam petikan
Kau menagis air mata darahpun kalau orang tak maafkan kau boleh buat apa?? So kira lepas lah bahagian kau...
----> juga dijelaskan dalam petikan posting

Kalau x x ada ler drama-drama pasala mintak maap kat tv ni dik non...

---> ni oul betul sebab uol buka fakta baru.. 1 point tuk uol tapi masih kurang menyengat..

secara konklusinya apa aje lah point uol.. ingin highlight balik apa yg dinyatakan dan ingin bermain dengan retorik bahasa..

kalau masih kurang ber SINAR, KOSMO terima dengan dada terbuka..

@way said...

Penulis sebenar tidak berani menampilkan dirinya sendiri... itu lebih teruk dan lebih pengecut...

Well sudah terang lagi bersuluh, bukan nak menjatuhkan QUEENNANA, tapi QUEENNANA tidak sehebat ini bermain dengan penulisan dan ayat-ayat SEMANTIK dan RETORIK uoll.

Kalau benar QUEENNANA mengunakan khidmat guaman, nescaya ada nama company nyer...

Tapi kena posting under QUEENNANA tapi bait-bait ayatnya seperti pernah didengari ketika berhujah di dewan-dewan pertandingan PIDATO,

Well kalau mahu disamakan kehidupan nyata dengan analogi nescaya si penulis berjaya menjadi orang yang sebaik-baik umat dan tidak perlu meminta maaf dari sesapa...

Sorry HEM dinch suka lari-lari, HEM rela jalan kaki dari diperlekeh-lekehkan....

Popular diraih bukan dicari...

Kyra said...

Pohon lah Maaf kepada seseorang yang kamu rasa kamu ada berbuat salah padanya...

Ucapkanlah dengan lidah..dengan hati yang ikhlas..dan mengakui segala kesilapan yang lalu...

Lafazkanlah sebanyak 3 kali...dan jika orang yang kamu pinta maaf itu memaafkan maka hapusla segala kesalahan kamu pada dia

Dan jika dia (org yang kamu pohon maaf) tidak mahu memaafkan..maka itu adalah urusan dia dan juga Tuhannya (ALLAH)